Hjælp til muskel ledsmerte

Som brystkræftopereret eller i rygende overgangsalder kan det være meget hæmmende at opleve muskel ledsmerte. Det kan betyde, at du dyrker mindre motion, ikke går tur så ofte, har problemer med at komme op om morgenen.

I det følgende kan du læse en liste af de erfaringer vi har til at dæmpe din muskel ledsmerte, men husk:

Denne liste er til inspiration og må på ingen måde afholde dig fra at gå til din læge eller følge dennes anvisninger. Lægebesøg er vigtige, fordi din læge kan følge dig og undersøge om dine bivirkninger skyldes andet end din behandling.

Styr på din muskel ledsmerte

Registrer dine smerter

Overvej følgende spørgsmål og tag dem med til din læge, så I sammen kan vurdere dine gener.

  • Hvordan opleves generne – jagende eller konstante?
  • Hvor opleves generne – er de i begge arme/ben eller kun i den ene side?
  • Hvornår opleves gener – ved bevægelse eller efter at have siddet stille?
  • Hvor slemt opleves gener – fra en skala fra 1-10, hvor 10 er voldsom smerte?
  • Hvad hjælper – hvad gør du for at dæmpe smerterne?
  • Hvordan er dit humør – påvirker dit humør graden af dine smerter?

Sørg for at være i bevægelse

Jo mere du bevæger dig, jo mere smidig bliver dine muskler og led. Flere kvinder beretter at de med jævnlig fysisk aktivitet og den rette vægt holder smerterne i skak.

Din læge eller fysioterapeut vil kunne hjælpe dig med hvilke øvelser, som er gode for dig. Oplever du, at nogle bevægelser udsætter dine led for skæve træk, kan du bruge ledbeskyttere til at beskytte de generede led. Ledbeskytterne holder leddene varme og giver støtte.

Ønsker du at dyrke motion, er low impact motion blide for dine bærende led dvs. motionsformer såsom cykling og svømning. Motion som belaster knoglerne er godt for kalkoptaget. Tal med en motionstræner, fysioterapeut eller læge om de bedste motionsformer udfra dine behov.

Træner du allerede, så vær opmærksom på at styrke muskulaturen rundt om leddene. Muskler stabiliserer led og mindsker dermed belastning. Undgå at træne musklerne ved hurtig gentagende øvelser og husk at selv små forbedringer i muskelstyrken er godt.

Varm op med langsomme og kontrollerede bevægelser, inden du går i gang med motion. Opvarmning giver øget blodgennemstrømning i musklerne.

Hvis du skal ud og svømme, så lav nogle langsomme spark med benene, for at varme op og løsne leddene lidt. Skal du ud og gå tur eller løbe, så lav en langsom opvarmning hjemme og fokusér på øvelser som løsner led og sener i fødder, ankler, knæ, hofter og skuldre og efterlign de bevægelser, du laver på din gå- svømme- eller løbeture.

Når du er stillesiddende, så husk ofte at skifte stillinge. Rejs dig op og gå lidt omkring, du kan fx droppe fjernbetjeningen til fjernsynet.

Et studie undersøgte to grupper inaktive kvinder i aromatasehæmmer behandling. Den ene gruppe dyrkede motion i et år og den anden gruppe foretog sig ingenting. Den gruppe som dyrkede motion havde mindre ondt efter et års træning. Den gruppe som ikke dyrkede motion havde mere ondt end da de startede. (ref)

Udspænding af stramme muskler

Oplever du stivhed og smerter i fx hænder, kan det være godt at lave et udspændingsprogram, som du udfører hver morgen. Husk at udspænde sener og muskler på overside såvel som på underside af hænder.

Start fx. med at holde armene i vandret, håndflader op af. Hold overarme i ro, knyt hænder, bøj i håndled og bøj så i albueled. Hold bøjning i håndled, når du roligt strækker albueled så underarm kommer i forlængelse af overarm. Tænk at du næsten skubber underarm lidt ud af så du mærker et stræk over håndled.

Stræk håndled, Stræk fingre og bøj bagud i håndled med strakte samlede fingre. Roter hele armen oppe fra skulderled. Registrer at albue led drejer. Hold fast i bagud bøjning i håndled og strakte fingre. Mærk stræk på underside af armen. Prøv en gang til helt for fra.

Brug evt Heskiens One Tool til at løsne dine fascier. Se udvalg af muskel ledsmerte produkter.

Prøv akupunktur

Det tyder på, at akupunktur kan hjælpe ved ledsmerter og -stivhed. Det er dog vigtigt, at der ikke sættes nåle i den brystopererede side, det drejer sig om området omkring arret samt i armen. Vi ved stadig for lidt om, hvad der udløser lymfødem og for at være på den sikre side, er det bedst at undgå fx nåle og blodtrykstagning i den brystopererede side.

Et mindre studie fra marts 2010 viste, at en gruppe kvinder, som fik akupunktur havde signifikant forbedring af deres ledsmerter i forhold til, da de begyndte. Samme forbedring så man ikke blandt kvinderne som modtog ‘snyde akupunktur’, altså akupunktur uden virkning. Kvinderne modtog behandling i 2 gange om ugen i 6 uger og forbedringerne gjaldt ledsmerter, stivhed i leddene, funktionsevne og fysik velbefindende. Undersøgelsen beskrives som den første af sin art og viser positive resultater af denne alternative behandlingsform.(Ref). Siden har man prøvet at samle de studier, som har forsøgt sig med akupunktur mod ledsmerter. Resultatet var sagt med forsigtighed samme – det er ikke helt skævt at prøve akupunkturen, når det kommer til aromatase hæmmer relatererede ledsmerter. (ref)

Du kan læse mere på brystkræftprogrammet ved Herbert Irving Comprehensive Cancer Center. Find studiet her.

Tjek dit D-vitamin niveau

Det er stadig uvist i hvilken grad mængden af D-vitamin i blodet har betydning for oplevelsen af muskel ledsmerte.

Et nyere studie viste, at 90% af kvinderne, som fik målt deres D-vitamin niveau inden påbegyndelse af aromatasehæmmerbehandling, havde niveauer under 30 ng/ml (25(OH)D koncentration <30 ng/ml). Kvinderne modtog 800 IU vitamin-D(3) om dagen og yderligere 16000 IU hver 14. dag i 3 måneder. Efter 3 måneder havde 50% af kvinderne stadig ikke opnået tilstrækkelige niveauer. Blandt de kvinder som efter 3 måneder havde niveauer på 25(OH)D of ≥40 ng/ml var smertegenerne signifikant mindre (ref)

I et andet studie gav man kvinder et stort tilskud d-vitamin om ugen i 3 måneder. Konklusionen var, at det var muligt på 12 uger at hæve kvindernes D-vitamin niveauer. (ref).

Det er ikke nemt at anbefale hvor meget D-vitamin er nok og ikke er for meget, og i hvor lang tid kan kroppen tåle et tilskud.

Det er muligt via egen læge at få taget en blodprøve for at bestemme dit niveau af D-vitamin og det er en god idé, hvis du har et lavt D-vitamin niveau, at lade lægen følge dig, så du er sikker på, at niveauet af D-vitamin stiger igen.

Vis din læge dette studie. Forskeren Rastelli undersøgte i alt 60 kvinder med lavt d-vitamin niveau, ledsmerter og i letrozol behandling. En gruppe fik meget høje doser af d-vitamin og den anden fik en lavere mængde d-vitamin. Det var gruppen som fik de høje mængder som oplevede den bedste effekt. Rastelli anvendte D2 vitamin og ikke D3 som ellers bliver længere i kroppen. Hun understreger vigtigheden af at følge patienten, vitamin d hjælper calcium optag. Så deltagerne fik målt deres calcium niveauer i urinen.

Det sikreste er at diskutere med lægen hvilke mængder, der er de rette for dig, givet at du er i aromatasehæmmer behandling og derfor måske har brug for lidt mere end generelle anbefalinger.

D-vitamin mod knogletab

Et studie publiceret i 2012 omhandlede den eventuelle betydning af d-vitamin tilskud mod fald i knoglemasse 1 år efter start med aromatsehæmmer behandling. Konklusionen lød, at kvinder, som havde taget d-vitamin tilskud og som havde oplevet en stigning i d-vitamin niveauer, var associeret med mindsket aromatasehæmmer associeret knogletab. Konklusionen lød også, at generelle anbefalinger kan være for lave for kvinder i aromatase hæmmer behandling, men konklusionen sagde ikke noget om hvor meget. (ref) Er du i Zoledronsyre behandling bør du også tale med din læge om du skal have calcium tilskud. Zoledronsyre fjerner ekstra calcium i blodet, så du kan godt ende med at have for lidt.

Læs mere om D-vitamin og sammenhængen med muskelsmerter

Magnesium på ømme ben eller lægkramper

Magnesium får muskler til at slappe af. Det lindrer ved uro og kramper fx i benene. Masser Magesium Bodybalm på dine led eller underben, inden du skal sove, mærk efter en uges tid om du får færre kramper, når du står op. Magesium BodyBalm indeholder udover magnesiumchlorid også mangosmør, kokosolie og sheasmør, hvilket gør den lind at massere ind i kroppen.

Køb Magnesium Balm i e-shop

Et spørgsmål om sukker

På internationale chats fortæller flere kvinder, at de er stoppet med at spise sukker og dermed fået det bedre i led og muskler. Du kan for en tid prøve at undgå sukker og mærke efter om det hjælper. Skriv dagbog for at følge din udvikling.

Målret medicinen

Et simpelt råd fra en sygeplejerske var:

Er din nattesøvn generet af smerter? Forsøg at tage din medicin om dagen i stedet for om aftenen.og visa versa.

Det kan være godt at målrette medicinen også smertermedicin. Fx før de skal dyrke motion eller sex. Det kan give nogle timer uden smerter og dermed større frihed til nydelse. Oplever du at smertestillenede ikke hjælper, så er du desværre ikke den eneste. Kan du på grund af mavegener ikke tåle at spise smertestillende medicin, er det muligt at få smertestillende cremer, som kan smøres på.

Tal med din læge, som vil kunne vejlede dig i forhold til typer af smertestillende medicin, der måske kan hjælpe.

Når sexlivet rammes af muskel ledsmerter

Nogle beskriver, at nydelsen ved sex forsvinder, fordi leddene gør ondt. Det kan det for nogen være en hjælp at tage et varmt bad og efterfølgende pakke sig godt ind i et tæppe og krybe under dynen for at blive helt varm.

Tal åbent med din kæreste om hvilke stillinger der gør ondt. Det kan være en fordel, at du er øverst eller at I ligger side om side, så du undgår for megen vægt på dig. Brug puder til at understøtte ømme led. Tænk i nye muligheder sammen og læg gamle rutiner væk. Og vigtigst af alt: Tal sammen.

Læs mere om svært ved sexualitet og vaginal tørhed. Eller gå direkte til When Love Hurts. w-l-h.dk

Smerte påvirker åndedrættet

Mennesker der oplever smerte herunder muskel ledsmerte kan have tendens til at have et overfladisk åndedræt. I så fald fokusér på dybe vejrtrækninger og sørg for at få trukket luft helt ned i bunden af lungerne, som ellers kan være i risiko for infektion. Du kan evt. bruge et spirometer 15 minutter to gange om dagen, hvis du finder det svært at finde motivationen.

Spør din onkolog

Prednisolon

Et japansk studie har vist forbedring i ledsmerter blandt en gruppe kvinder i aromatasehæmmer behandling. Gruppen af kvinder spiste 5 mg prednisolon hver morgen i en uge. Der blev målt effekt i op til 2 måneder efter endt indtagelse.

Som altid er det svært at sige med effekten på disse studier, fordi der ikke var en gruppe af kvinder som fik et snydemiddel og vi ved at tro flytter bjerge.

Men spør din onkolog om de vil se på studiet og se hvad de synes. Du kan printe resumeet her (ref).

Der er hele tiden fokus på nye måder at begrænse generne. Medicinen Duloxetine er nu under raderen som bud på hvad der evt ville kunne mindske gener og muskel ledsmerter. (ref)

Skift medicin

Får du letrozol og oplever du meget muskel ledsmerte kan du tale med din onkolog om fordelene ved at skifte til anastrozole, som er en anden type aromatase hæmmer. På sammevis kan der skiftes fra anastrozole til letrozole. (ref)

Har du spørgsmål eller har du fif til muskel ledsmerte?

Skriv endelig til os på info@propsandpearls.com

Læs: Viden om muskel ledsmerter