Hjælp til hedeture

Følgende liste kan du bruge som inspiration til at ændre intensiteten af dine hedeture. Læs listen igennem, og se om der er nogle gode ideer, som du har lyst til at prøve af.

OBS! Denne liste er kun til inspiration og kan, skal og må på ingen måde afholde dig fra at gå til din læge. Lægebesøg er vigtige, fordi din læge kan følge dig og undersøge om dine bivirkninger kan skyldes andet end din behandling.

Tegn et billede

Vær opmærksom på om der findes en sammenhæng mellem din levevis og dine hedeture. Prøv fx at holde øje med hvad du spiser og hvilke situationer du befinder dig i kort før en hedetur.

Nogle oplever, at deres kost øger graden af hedeture, andre oplever at hedeture er relaterede til stress, såsom for lidt søvn, præsentation på jobbet eller rejser.

Hvis du er opmærksom på nogle af disse sammenhænge, kan du undgå præcis dét, der udløser eller forværrer dine hedeture. Du kan fx forberede din præsentation ekstra godt, komme i god tid til flyveren eller acceptere, at du skal have en kort pause i løbet af din dag eller sove tilstrækkeligt.

Mad, drikke og tilskud påvirker hedeture

Prøv at eksperimentere med at undgå visse fødevare, da de kan være udløsende for hedeture. Undersøg om du spiser fødevare, som påvirker dit blodsukker til at stige hurtigt. Det kan være sukker eller hurtige kulhydrater pga stivelsen, som trigger en hedetur.  Prøv at stabilisere dit blodsukker ved at spise groft og grønt. Læs om diabetiker kost og stabilt blodsukker.

Hold pause med stimulanser som alkohol og koffein-indholdige drikke. Stærk mad og varm mad kan også være den lille stimulans, som forårsager en hedetur.

Undgå rygning. Rygning mindsker blodkarrenes evne til at afgive varme og kan derfor resultere i mere intense hedeture.

Nogle kvinder har gavn af over længere tid at spise fedtfattigt. Det kan også hjælpe for nogle kvinder at tabe overflødige kilo, men at tabe sig for meget eller være for tynd kan angiveligt forværre hedeture.

Kosttilskud er hele tiden under rivende udvikling og åsyn. Et lille pilotstudie fra 2011 har vist en positiv effekt i forhold til at give magnesium oxide til kvinder med brystkræft, som havde mindst 14 hedeture om dagen. Ifølge forfatteren Park oplevede halvdelen af kvinderne en gavnlig effekt ved at modtage magnesium oxide i 4 uger. (ref) Der er ikke enighed om hvorvidt magnesium kan afhjælpe hedeture. Et nyere blindet studie, kunne ikke finde forskel mellem forsøgsgruppen og kontrolgruppen. (ref)

Du skal dog altid være påpasselig med kosttilskud. Undgå at tage tilskud som indeholder plante østrogentilskud som fx koncentrerede mængder af Soja. MineBivirkninger læner sig op af Kræftens Bekæmpelses forsigtigheds princip. Læs her Kræftens Bekæmpelses holdning til brug af planteøstrogener. Diskuter alle tilskud også magnesium i samråd med din læge. Der kommer hele tiden nye præparater på markedet eller gamle relanceres under nyt navn. Et eksempel er Femarelle tidligere kendt som Tofupillen. Det bør dog nævnes, at Femarelle ikke må anvendes af kvinder, som har fået diagnosen brystkræft ifølge en undersøgelse om Femarelle’s påvirkning af brystvæv. (ref)

Tænk køligt

Klæd dig evt. lag-på-lag. Der er ikke fundet evidens på, at det hjælper at klæde sig lag på lag, men du kan forsøge om det hjælper dig. Det er i hvertfald hurtigt afhjulpet . Undgå varme bade og varme senge. Forsøg at tage et koldt bad før du skal i seng. Prøv evt. at sove i en sports T-shirt, da den leder varmen væk fra kroppen og tørrer hurtigt. Eller silke, da silke optager fugt bedre end bomuld.  Besøg Props & Pearls for at se udvalg.

Mærk efter

Har du lyst til at afprøve stressdæmpende terapier såsom afspændingsøvelser, åndedrætsøvelser, meditation, visualiseringsøvelser, massage og yoga? Det kan måske hjælpe dig af med de værste hedeture. En mindfulness meditations bog kan du finde her: klik her

TRADITIONEL KINESISK AKUPUNKTUR

Flere studier har forsøgt sig med akupunktur og resultatet er varierende. Nogle studier viser en umiddelbar effekt for nogle af kvinderne. (ref)

Dansk studie af overlæge fra Herlev Hospital finder effekt af akupunktur behandling. Forfatterne konkluderer

“Vi finder at akupunktur signifikant lindre hedeture og søvnproblemer og er en god og sikker behandling for kvinder behandlet for brystkræft”

 Du kan læse artikel  her

Et mindre norsk studie har vist, at kvinder som fik akupunktur mod hedeture rapporterede færre gener to år efter behandling med akupunktur end de, som fik snyde akupunktur. Om studiet;

Det er så at sige ufarligt at prøve akupunktur, men du er ikke garanteret effekt. Du skal være opmærksom på, at du ikke må stikkes i området omkring dit ar og heller ikke i tilhørende sides arm. Der er nemlig en lille risiko for at udvikle lymfødem.

Medicin

Det er også muligt at mindske generne af hedeture med medicin. Din onkolog kan fortælle dig mere om hvilke medicintyper der findes.

Vær varsom

Hvis din praktiserende læge eller gynækolog anbefaler dig antidepressiv medicin mod hedeture, skal du dobbelt tjekke om denne medicin kan tages i kombination med Tamoxifen. Fx bør medicintyper som Paroxetin® og Fluoxetine undgås da de nedsætter effekten af Tamoxifen. Gabapentin, Venlafaxine, Paroxetine, Citalopram, Clonidine og Pregabalin kan formentligt i samråd med læge bruges til at mindske hedeture (ref)

Nogle produkter, som siges at være gode mod hedeture, bør ikke bruges af kvinder, som har haft brystkræft. Produkterne kan have en østrogenlignende effekt, og den er ikke ønskelig, hvis du er i antiøstrogenbehandling.

Undgå kosttilskud som har østrogenlignede effekt. Ønsker du alligevel at benytte kosttilskud vær opmærksom på om de som vejleder dig har erfaring med kvinder som har østrogenfølsomkræft.

LÆS VIDEN OM HEDETURE