MERE END ALMINDELIG TRÆT

Udtalt træthed – også kaldet fatigue – er den træthed, som ikke forsvinder ved at sove. Lider du af fatigue, er det meget normalt, at du har mest lyst til at ligge i sengen, ikke orker daglige aktiviteter eller samvær med andre, men hjælpen findes formentlig i meget andet end netop det.

Mange oplever fatigue som en bivirkning i forbindelse med brystkræftbehandling. Det er ikke til at sige, hvad årsagen er. Den genkendes som psykiske efterdønninger efter diagnosen brystkræft og ligeledes efter operation, strålebehandling, kemoterapi samt ved anti-østrogen behandling. Trætheden kan også være relateret til mangel på røde blodlegemer eller vitaminer såsom D-vitamin.

Symptomer

Du er ofte træt, selv efter at have sovet,  har du svært ved at koncentrere dig?  Fatigue opleves ofte som totalt drænende, meget overvældende og så meget mere end almindelig træthed.

Sammenhæng mellem medicintyper og fatigue

En amerikansk spørgeskemaundersøgelse blandt brugere af aromatasehæmmere viste, at oplevelsen af træthed blev rapporteret som den tredje hyppigste bivirkning. (ref)

Sammenhæng med andre bivirkninger

Fatigue kan forværres ved andre bivirkninger såsom søvnproblemer, hedeture, smerter, vægtøgning og kvalme, men også ved dårlig væskebalance, infektion og anæmi efter kemoterapi. Dårlig kost, nedsat motion og stress kan også forværre generne af fatigue.

Nogle bivirkninger kan også følges ad, såsom angst, tristhed og depression, uden nødvendigvis at være afledt af hinanden. Det er derfor vigtigt, at du opsøger din læge eller psykolog for at finde den rette behandling. Det er en god idé at notere, hvornår på dagen du typisk bliver træt.

OBS!

Mange kvinder går ikke til deres læge, da de regner med, at træthed er en del af efterdønningerne efter deres behandling. Men det er en dårlig ide. Hos lægen kan du, i fællesskab med din læge, undersøge bivirkningen nærmere. Måske viser en blodprøve, at du har anæmi en bivirkning, der kan afhjælpes.

Det kan du selv gøre

Tal med din læge om behandlings muligheder. Læs følgende liste med ideer. Se om der er nogle gode ideer, du har lyst til at prøve af. Prøv én idé af gangen og mærk efter, om det hjælper. Denne liste er kun til inspiration og kan, skal og må på ingen måde afholde dig fra at gå til din læge.

Din energikonto

Forestil dig, at du har en energikonto; du kan sætte energi ind og trække energi ud. Forsøg at undgå at komme i minus på energibalancen. Forsøger du at have bare lidt plus på kontoen, er der hele tiden noget at trække på, også de dage du har det skidt.

Notér hvordan du har det. Hvornår har du energi? Og hvornår er du træt? Notér også gerne hvad du har lavet i løbet af dagen. Kan du fornemme, hvornår trætheden melder sig og kan du genkende tegnene?

Når du har et billede af din energikonto, så fokusér på at få kontoen fyldt op – inden du bruger al energien.  Lær dine energi mønstre at kende både over en dag, men også over længere tid og lær at planlægge derefter.

Undgå energidrænere

  • Bed om hjælp til de aktiviteter, der dræner din energi.
  • Sig nej tak til aktiviteter, som du kan mærke, du ikke har energi til.
  • Bliv bedre til at springe over, hvor gærdet er lavest.

Energiopladning

  • Planlæg pauser i løbet af dagen; hyppige, korte pauser kan være gode.
  • Hvil dig, før du bliver for træt.

Og pas på dig selv

  • Investér i en god stol med støtte til hele kroppen.
  • Spar på dine skridt og få glæde af dem du tager, når du motionerer.
  • Tag den med ro.

Bekæmp fatigue

Forskning samt erfaringer viser, at livsstilsændringer som mere motion, stressbekæmpelse og sund kost kan hjælpe til at bekæmpe udtalt træthed.

Få styr på stress

Stress dræner dig for energi. Føler du dig meget stresset, bør du gå til din læge.

Afstem dine forventninger

Vær glad for at nå to ting på din to-do liste – selvom der egentlig står ti. Glæden ved at have ordnet de to ting, vil være med til at give dig energi.

Sig hvordan du har det

Fortæl dine omgivelser om din træthed, så de ved, hvordan du har det. Fortæl dem også, hvordan de kan hjælpe dig.

Lær at slappe af

Afspændingsteknikker, såsom åndedrætsteknikker og visualisering med fokus på stresshåndtering, kan være en stor hjælp. Nogle vil have hjælp af at være i kognitiv behandling.

Motion mod fatigue

Studier viser, at øget motion kan have en positiv effekt på reduktion af fatigue. Motion sænker dit blodtryk, forbedrer hjertets evne til at pumpe, giver dig mere energi, stærkere ledbånd, led og knogler, mindsker smerte, stivhed og spændinger og giver dig bedre søvn, appetit og mere glæde. (ref)

Ved fatigue relateret til kræftsygdomme anbefales det at dyrke motion minimum 3-5 timer om ugen ved moderat aktivitetsniveau. Amerikanske Cancer Society anbefaler yderligere, at kvinder med diagnosen brystkræft, dyrker motion regelmæssigt og gerne 45-60 minutter fem – eller flere – dage om ugen. (ref)

Du skal gerne dyrke lidt motion hver dag. Er du nybegynder, så byg din kondition roligt op. Undgå at dyrke motion som gør dig øm, stiv eller udmattet. Tal evt. med en fysioterapeut om hvilken motionsform som vil være god for dig.

Spis sundt og bekæmp fatigue

Du kan evt. afhjælpe din træthed ved at spise sundt. Kroppen har brug for den rette mængde af  byggesten såsom; mineraler, vitaminer, proteiner, fedtstof og kulhydrater. Fatique kan være relateret til anæmi – blodmangel. Diagnosen stilles hos lægen ved en blodprøve, og behandling er ofte tilskud af vitaminer. Tal med din praktiserede læge om sandsynligheden for dette. Læs her nedenfor en række gode råd til at spise sundt, selvom du måske mangler energi til at lave mad.

God mad – hver dag

Når du har energien, så lav lidt ekstra mad og frys det ned. Køb evt. ind den ene dag og lav mad den anden. Bed din familie og dine venner om hjælp og søg inspiration i kogebøger og bøger om frysemad. Husk at drikke nok vand – tørst kan også gøre dig træt.

Spis den rette mængde

Er du generelt for træt til at spise, så sørg for at spise godt, når du har energi til det. Spiser du generelt for meget på grund af træthed, så sørg for at stoppe før du bliver overmæt. Sunde mellemmåltider kan være en måde at holde blodsukkeret stabilt på.

At spise efter stabilt blodsukker kan være en hjælp for mange. Du kan lære mere om dette ved at læse om diabetikeres kost.

Få nok D-vitamin

Vær opmærksom på, om du får nok D-vitamin. Mangel på D-vitamin kan gøre dig træt.

Du kan hos lægen få målt niveauet af D-vitamin i din krop. Er niveauet for lavt, kan din læge hjælpe dig. Du kan læse mere om D-vitamin her

Behandlinger mod fatigue

Du kan også prøve forskellige behandlingsformer mod fatigue, der er ingen garanti for at de hjælper, men kan være et forsøg værd. Læs her nedenfor om de mest populære.

Akupunktur

Akupunktur kan for nogle være en hjælp til at bekæmpe fatigue og andre bivirkninger, der kan opstå i forbindelse med brystkræft såsom smerte, hedeture, kvalme og opkast.

Ved akupunkturbehandlingen sættes sterile, hårtynde nåle på specifikke steder – også kaldt akupunkturpunkter. Forskere mener, at akupunktur stimulerer nervesystemet og frigiver naturlige smertestillende celler, der bevæger sig til de sårbare steder i kroppen og letter generne.

OBS! Undgå at få sat nåle omkring dit arvæv og heller ikke i armen i samme side som din brystoperation, fordi det kan blive starten på et lymfødem.

Vælg den rette akupunktør

Når du bestiller tid, skal du sikre dig, at akupunktøren er certificeret. Det er også vigtigt, at akupunktøren har kendskab til patienter med brystkræft og relaterede symptomer samt hvordan de håndteres. Flere og flere læger er også begyndt at uddanne sig til akupunktører.

Massage

Studier viser, at massage kan have en positiv effekt i forhold til fatigue, men også i forhold til bl.a. angst og smerte. I et studie fra 2004 oplevedes det at svensk massage samt let berøringsmassage havde en positiv effekt. (ref)

Yoga og mindfulness meditation

Der findes ikke store undersøgelser der viser, at yoga hjælper mod fatigue, men flere mindre studier har vist, at yoga har en god effekt i forhold til at afhjælpe fatigue. (ref)

Mindfulness meditation er en meditationsform, som bliver mere og mere anerkendt i forhold til at håndtere bl.a stress og træthed. I Danmark er en undersøgelse i gang, hvor Antonia Sumbundu ( psykolog, kognitiv terapeut og specialist i psykoterapi) på blandt andet Herlev Hospital bruger mindfulness meditation til kvinder i behandling mod brystkræft. Undersøgelsen ønsker at måle kvindernes stressniveau samt deres håndtering af sygdommen.

Du kan læse mere om mindfulness meditation i bogen Bevist Nærvær (inkl. CD) af Antonia Sumbundu. Læs mere eller køb bogen her i e-shoppen (link)