Det kan du gøre mod inkontinens

Tjek din væskebalance

Hvis du har svært ved at holde tæt, kan det være en idé, at undersøge dine drikkevaner.

Du kan besøge kontinensforeningens hjemmeside  og udfylde et vandladningsskema, der kan gøre dig klogere på dine vaner.

Træn din bækkenbund

Hvis du har en svag bækkenbundsmuskulatur, kan du med fordel træne dine muskler ved at lave knibeøvelser.

Hjælp til bækkenbundstræning og knibeøvelser

Oplever du, det er svært, kedeligt, lansommeligt at træne bækkenbund, eller finder du knibeøvelser kedelige og uinspirerende kan du se om den gratis knibekampagne lavet af Props & Pearls er noget for dig.  Kom direkte til Knibnu.dk.

Ønsker du at få bækkenbundstræning serveret på et sølvfad kan et hjælpemiddel være dit svar.

Brug lidt tid på at finde det helt rigtige hjælpemiddel, der passer præcis til dine behov.

Få fat i de rigtige muskler

Hvis du gerne vil motiveres til at gøre hvert knib lidt bedre end det forrige, kan du få vist effekten af hver knibeøvelse ved at bruge Epi No, et såkaldt biofeedback apparat.

Epi No er yderligere velegnet til kvinder som skal lære at afspænde bækkenbunden eller som skal lære at holde deres knib i længere tid.

Læs mere om Epi No i e-shop

Leg, træning og lyst

Som kongens efterfølger kniber du når vibrationerne sætter igang.

Luna er en lille bækkenbundstræner med lette og varierede vibrationer. Luna er kodet med forskellige programmer så du kan træne varieret.

Ønsker du rene vibrationer kan du indstille Luna til kun at vibrere.

Læs mere om Luna bækkenbundstræner i e-shop

Giv dig tid på toilettet

Gode toiletvaner er vigtige. Placér dig, gerne lidt fremadlænet, så halebenet peger lidt bagud og lad blæren gøre arbejdet. Brug ikke musklerne i maven til at presse urinen ud. Lær af mænd – giv dig god tid, men dog ikke så længe at du får hæmorider.

Hård afføring kan også være hårdt for bækkenbunden, så sørg for, at din afføring er normal. Søg evt. hjælp hos specialesygeplejerske Gerd Johnsen her .

Vaginale propper til at holde det hele på plads

Mange kvinder oplever tyngde fornemmelse i underlivet, føler du det og at det bliver værre når du er aktiv, kan det være fordi du har en prolaps. Når man har en prolaps – altså et nedfald i skeden – er det ikke sikkert at man oplever at det er svært at holde på urin, men det kan være. Tror du at du har en prolaps skal du tale med din læge.

Er der tale om en prolaps kan det være at contam til prolaps kan hjælpe dig. Contam er en lille skumprop som du placerer i skeden. Den skubber prolapsen på plads og giver bækkenbunden luft til at gøre sit arbejde. Contam er genanvendelig og man starter med et startersæt.

Læs mere her

LAV ET LILLE KNÆK PÅ URINRØRET

Oplever du ikke tyngde fornemmelsen men at du har svært ved at holde på vandet under særlige situationer, kan det være fordi dit urinrør har rykket sig og ikke længere laver et naturligt knæk.

Det knæk kan du genetablere ved at bruge Efemia mod urinlækage. Den vil være særlig god, hvis du oplever problemer i specifikke situationer, så du ved, hvornår du skal tage den på og hvornår du kan være fri. Efemia er genanvendelig i 90 dage, bare rens den mellem brug.  Læs mere her

 

Tjek din tørhed

Vaginal tørhed kan have indvirkning på din evne til at holde dig tør. Slimhinder hjælper til at holde både urin rør og skeden sammen og hjælper dermed bækkenbundens muskler til at lukke ned af til.

Oplever du vaginal tørhed kan du finde information om vaginal tørhed i venstre menuen.

Læs mere om vaginal tørhed i e-shop

VIDEN OM INKONTINENS