Det kan du selv gøre ved depression

Hvis du tror, du har en depression, er det en god ide at kontakte din læge. Behandlingerne for depression er forskellige og afhænger af typen og graden af depression. Derfor er det vigtigt at finde den rette behandling i samråd med en specialist.

Den gængse behandling er typisk en kombination af antidepressiv medicin og terapi eller alternative metoder, som har vist sig nyttige i behandlingen af depression. Ingen af behandlingsformerne står dog godt alene.

Denne liste er kun til inspiration og kan, skal og må på ingen måde afholde dig fra at gå til din læge. Lægebesøg er vigtige, fordi din læge kan følge dig og undersøge om dine bivirkninger kan skyldes andet end din behandling.

antidepressiv behandling

Antidepressiv medicin er ofte primær behandling for depression. Det letter depressionssymptomerne og kan gøre det nemmere at komme i gang med yderligere hjælp. Det kan tage op til seks uger, før effekten af medicinen mærkes og behandlingsforløbet varer fra seks til tolv måneder eller længere. Men det er ikke alle som har gavn af behandlingen.

den rette antidepressive behandling

Vær opmærksom på hvilken type antidepressiva du bliver tilbudt, den skal passe til din antiøstrogenbehandling. Tal grundigt igennem med din læge om det er den rette antidepressiv medicin du får udleveret.

Én type antidepressiva går under forkortelsen SSRI – Selective Serotonin Reuptake Inhibiters. Det er en medicingruppe, der giver færre bivirkninger end for eksempel TCA (Tri-Cykliske Antidepressiva). Men SSRI er dog ikke helt uden bivirkninger. Forstyrret søvn og nedsat sexlyst kan være nogle af dem.

I dag frarådes behandling med visse SSRI præparater til kvinder, som er i Tamoxifen-behandling, da man er bekymret for, hvorvidt det mindsker effekten af Tamoxifen.

Så derfor: få hjælp fra din læge og onkolog til at finde den antidepressive behandling, der passer dig bedst.

psykolog og samtale

Hos psykologen er det muligt for dig, at tale om dine bekymringer og overvejelser. Psykologen kan give dig god rådgivning til at finde strategier, så du kan håndtere de problemer, som er årsagen til din depression. En psykolog kan også hjælpe dig med at finde ud af mere om andre bivirkninger, der måske er medvirkende til depression.

Hos din egen læge kan du, fordi du bliver behandlet for en kritisk sygdom, få tilskud til ti timer hos en certificeret psykolog. Forhør dig gerne om psykologen er specialiseret i at arbejde med kræftramte kvinder.

lysere tider med lysterapi & mørke med maske

Lysterapi undertrykker hjernens produktion af melatonin; det stof der regulerer dit søvnbehov. Hormonet serotonin omdannes i hjernen til melatonin. Melatonin hæmmes ved lys og fremmes ved mørke.

Ved lysterapi bremses omdannelsen af serotonin til melatonin, hvilket medfører, at serotonin populært sagt ”ophobes” og det betyder, at du bliver i bedre humør.

Lysterapi kan derfor have en positiv effekt for dig, som lider af vinterdepression (SAD – seasonal affective disorder). Læs mere om lysvisir i e-shoppen

I mørke fremmes din melatonin produktion, som hjælper dig til at sove. Det er derfor, det er så godt at sove i et mørkt rum. Oplever du, det er svært at finde mørke, kan du prøve at benytte en søvnmaske. Søvnmasken fra Props & Pearls har en let og beroligende duft af lavendel, og så emmer den af forkælelse. Søvnmasken lægger sig over dine øjen, som nu kun kan være lukkede. Efter en tid vil din krop forbinde oplevelsen af stoffer over dine øjne med ro og søvn.

motion

Motion kan hjælpe til at understøtte behandlingen af en depression. Motion øger kroppens mængde af de hormoner (endorfiner, serotonin og dopamine), der har en positiv indvirkning på vores humør og velvære.

Samtidig er motion med til at reducere mængden af stresshormonet kortisol. Motion er på den måde med til at modvirke bivirkningerne ved længerevarende stress og depression.

I 2014 lavede man en analyse som sammenholdt flere studier med motion og depression. I analysen fandt man at motion kan have en gavnlig effekt på let og moderart depression. Forfatterne tilføjer såfremt deltageren er villig, motiveret og fysisk i stand til at udøve et motionsprogram. (ref)

Cochrane analyseinstitut har lavet en analyse af studier om motion og depression blandt kvinder i adjuverende behandling (kemoterapi og strålebehandling). De finder ingen eller lille effekt af motions gavnlige indvirkning på depression. Måske er det netop evnen, lysten og motivationen, som er på spil her. (ref)

massage

Depression kan resultere i anspændte muskler. Massage kan derfor virke afslappende og samtidig styrke din kropsbevidsthed. Massage frigiver endvidere endofiner, kroppens egne morfinlignende hormoner, der skaber en umiddelbar lystfølelse, der kan afhjælpe smerte og stress.

meditation, yoga, afspænding og åndedrætsøvelser

Alle fire metoder giver dig mulighed for at mindske et højt stressniveau. Meditation, afspændingsteknikker og åndedrætsøvelser kan bl.a. afhjælpe søvnproblemer.

 

LÆS VIDEN OM DEPRESSION